Lampiran 2 (ICT)
Kumpulan :
Mata Pelajaran : Pendidikan Kesihatan
Tahun : 5
Masa : 80 minit
Tunjang : 1 Kesihatan Diri dan Keluarga
Tajuk : Kesihatan Diri
Sub Tajuk : Penyakit Tidak Berjangkit
Objektif
Murid dapat :
Kognitif : a. Menyenaraikan sekurang-kurangnya 3 jenis penyakit tidak berjangkit
b. Menyenaraikan sekurang-kurangnya 2 sebab bagi setiap penyakit tidak berjangkit
c. Menyenaraikan sekurang-kurangnya 3 langkah pencegahan bagi setiap penyakit tidak berjangkit
Afektif : meningkatkan minat ingin tahu dan motivasi pelajar untuk mengumpul maklumat
Pengalaman Sedia Ada : Murid pernah jatuh sakit dan mendengar tentang beberapa jenis
penyakit tidak berjangkit
ABM : Komputer berinternet
Lembaran kerja
Perisian CD dan tercetak
Strategi : ICT …………………………..
Arahan :
- Tugasan ini perlu diselesaikan dalam tempoh 20 minit
- Pasang komputer
- Masukkan CD – ICT 2003
- Buka Program MS Word
- Perhatikan 8 fail yang hendak dibuka (download daripada laman web) – Nama fail bermula dengan “5 ………………..”
- Klik dan buka fail yang diarahkan seperti berikut
- “5 ……………….” Sila rujuk lampiran 1 (ICT)
- Bagi kumpulan yang tiada akses komputer – gunakan “hard copy”
- Baca dan dapatkan maklumat yang diperlukan
- Lengkapkan maklumat dalam lembaran kerja yang dibekalkan
ATAU
- Sediakan satu pembentangan dalam bentuk POSTER ATAU BROSUR ATAU CARTA
- Selepas selesai tugasan, keluarkan CD dan tutup komputer secara tertib
Lampiran 3 (ICT)
Kumpulan :
Mata Pelajaran : Pendidikan Kesihatan
Tahun : 5
Masa : 80 minit
Tunjang : 3 Kebersihan dan Keselamatan Persekitaran
Tajuk : Penyakit Berjangkit
Sub Tajuk : Jenis penyakit dan agen pembawa – cara merebak dan
mencegah
Objektif
Murid dapat :
Kognitif : a. Menyenaraikan sekurang-kurangnya 3 jenis penyakit berjangkit
b. Menyenaraikan sekurang-kurangnya 2 sebab bagi setiap penyakit berjangkit
d. Menyenaraikan sekurang-kurangnya 3 langkah pencegahan bagi setiap penyakit berjangkit
Afektif : meningkatkan minat ingin tahu dan motivasi pelajar untuk mengumpul maklumat
Pengalaman Sedia Ada : Murid pernah jatuh sakit dan mendengar tentang beberapa jenis
penyakit berjangkit
ABM : Komputer berinternet
Lembaran kerja
Perisian CD dan tercetak
Strategi : ICT …………………………..
Arahan :
- Tugasan ini perlu diselesaikan dalam tempoh 20 minit
- Pasang komputer
- Masukkan CD – ICT 2003
- Buka Program MS Word
- Perhatikan 9 fail yang hendak dibuka (download daripada laman web) – Nama fail bermula dengan “5a ……….…….”
- Klik dan buka fail yang diarahkan seperti berikut
- “5a ……………….” Sila rujuk lampiran 1 (ICT)
- Bagi kumpulan yang tiada akses komputer – gunakan “hard copy”
- Baca dan dapatkan maklumat yang diperlukan
- Lengkapkan maklumat dalam lembaran kerja yang dibekalkan
ATAU
- Sediakan satu pembentangan dalam bentuk POSTER ATAU BROSUR ATAU CARTA
- Selepas selesai tugasan, keluarkan CD dan tutup komputer secara tertib
Lampiran 4 (ICT)
Kumpulan :
Mata Pelajaran : Pendidikan Kesihatan
Tahun : 5
Masa : 80 minit
Tunjang : 3 Kebersihan dan Keselamatan Persekitaran
Tajuk : Penyakit Berjangkit
Sub Tajuk : Jenis penyakit dan agen pembawa – cara merebak dan
mencegah
Objektif
Murid dapat :
Kognitif : a. Menyenaraikan sekurang-kurangnya 3 jenis penyakit berjangkit
b. Menyenaraikan sekurang-kurangnya 2 sebab bagi setiap penyakit berjangkit
c. Menyenaraikan sekurang-kurangnya 3 langkah pencegahan bagi setiap penyakit berjangkit
Afektif : meningkatkan minat ingin tahu dan motivasi pelajar untuk mendapatkan maklumat
Pengalaman Sedia Ada : Murid pernah jatuh sakit dan mendengar tentang beberapa jenis
penyakit berjangkit
ABM : Komputer berinternet
Lembaran kerja
Perisian CD dan tercetak
Strategi : ICT …………………………..
Arahan :
1. Tugasan ini perlu diselesaikan dalam tempoh 20 minit
2. Pasang komputer
3. Masukkan CD – ICT 2003
4. Buka Program MS POWERPOINT
5. Perhatikan fail yang bermula dengan nama fail “tahun 5 ………………..”
6. Klik dan buka fail yang diarahkan seperti berikut
7. “tahun 5 ……………….” Sila rujuk lampiran 1 (ICT)
8. Baca dan dapatkan maklumat yang diperlukan
9. Lengkapkan maklumat dalam lembaran kerja yang dibekalkan
ATAU
10. Siakan satu pembentangan dalam bentuk POSTER ATAU BROSUR ATAU CARTA
11. Selepas selesai tugasan, keluarkan CD dan tutup komputer secara tertib
Lampiran 5 (ICT)
Kumpulan :
Mata Pelajaran : Pendidikan Kesihatan
Tingkatan : 2
Masa : 80 minit
Tunjang : 1 Kesihatan Diri dan Keluarga
Tajuk : Kesihatan Diri
Sub Tajuk : Amalan Pemakanan yang tidak sihat – Anoreksia Nervosa,
Bulimia
Objektif
Murid dapat :
Kognitif : a. Menjelaskan maksud Anoreksia Nervosa dan Bulimia
b. Menyenaraikan sekurang-kurangnya 3 faktor yang mempengaruhi berlakunya
Anoreksia Nervosa dan Bulimia
c. Mengenal pasti sekurang-kurangnya 3 tanda-tanda Anoreksia Nervosa dan Bulimia
Afektif : meningkatkan minat ingin tahu dan motivasi pelajar untuk mengumpul maklumat
Pengalaman Sedia Ada : Murid pernah mendengar tentang beberapa masalah yang timbul
disebabkan oleh amalan pemakanan yang tidak sihat
ABM : Komputer berinternet
Lembaran kerja
Perisian CD dan tercetak
Strategi : ICT …………………………..
Arahan :
1. Tugasan ini perlu diselesaikan dalam tempoh 20 minit
2. Pasang komputer
3. Masukkan CD – ICT 2003
4. Buka Program MS Word
5. Perhatikan 6 fail yang hendak dibuka (download daripada laman web) – Nama fail bermula
dengan “Ting 2 ………………..”
6. Klik dan buka fail yang diarahkan seperti berikut
7. “Ting 2 ……………….” Sila rujuk lampiran 1 (ICT)
8. Bagi kumpulan yang tiada akses komputer – gunakan “hard copy”
9. Baca dan dapatkan maklumat yang diperlukan
10. Lengkapkan maklumat dalam lembaran kerja yang dibekalkan
ATAU
11. Sediakan satu pembentangan dalam bentuk POSTER ATAU BROSUR ATAU CARTA
12. Selepas selesai tugasan, keluarkan CD dan tutup komputer secara tertib.
Lampiran 6 (ICT)
Kumpulan :
Mata Pelajaran : Pendidikan Kesihatan
Tingkatan : Peralihan
Masa : 80 minit
Tunjang : 2 Gaya Hidup Sihat
Tajuk : Kesihatan Diri
Sub Tajuk : Penyalahgunaan Bahan - alkohol, inhalan, rokok
Objektif
Murid dapat :
Kognitif : a. Menyenaraikan sekurang-kurangnya 5 bahaya merokok
b. Menyenaraikan sekurang-kurangnya 3 bahaya menghidu
c. Menyenaraikan sekurang-kurangnya 5 bahaya mengambil minuman keras kepada diri sendiri.
d. Mencadangkan sekurang-kurangnya 5 langkah untuk mengelakkan penyalahgunaan bahan
Afektif : meningkatkan minat ingin tahu dan motivasi pelajar untuk mengumpul maklumat
Pengalaman Sedia Ada : Murid pernah membaca dan mendengar tentang beberapa jenis
bahan yang disalahgunakan
ABM : Komputer berinternet
Lembaran kerja
Perisian CD dan tercetak
Strategi : ICT …………………………..
Arahan :
1. Tugasan ini perlu diselesaikan dalam tempoh 20 minit
2. Pasang komputer
3. Masukkan CD – ICT 2003
4. Buka Program MS Word
5. Perhatikan 8 fail yang hendak dibuka (download daripada laman web) – Nama fail bermula
dengan “6 ………………..”
6. Klik dan buka fail yang diarahkan seperti berikut
7. “6 ……………….” Sila rujuk lampiran 1 (ICT)
8. Bagi kumpulan yang tiada akses komputer – gunakan “hard copy”
9. Baca dan dapatkan maklumat yang diperlukan
10. Lengkapkan maklumat dalam lembaran kerja yang dibekalkan
ATAU
11. Sediakan satu pembentangan dalam bentuk POSTER ATAU BROSUR ATAU CARTA
12. Selepas selesai tugasan, keluarkan CD dan tutup komputer secara tertib
No comments:
Post a Comment